Ciekawe informacje

Znalezione w internecie

Już niedługo rozpocznie się nowy sezon turystyczny, zatem gdyby Ktoś już planował odwiedzenie naszego kościoła to warto przeczytać:

 

tutaj


Miłe słowa o naszej parafii i kościele

Zachęcamy do przeczytania artykułu zamieszczonego na portalu internetowym Dzieje.pl. Autorem jest Pan Grzegorz Kościński – korespondent PAP, a temat dotyczy ubiegłorocznych prac konserwatorskich przeprowadzonych w naszym kościele.

 

Bardzo dziękujemy Autorowi!

 

Link do artykułu


Jubileuszowy Kalendarz na rok 2018

W bieżącym roku nasza Parafia przeżywa piękny Jubileusz – 670 lat od lokacji Binarowej. Wracamy zatem do roku 1348 – kiedy to w Wigilię Narodzenia św. Jana Chrzciciela, czyli 23 czerwca – król Kazimierz Wielki wydał przywilej lokacyjny naszej miejscowości. Na mocy tego dokumentu jeden łan ziemi przeznaczono na uposażenie Parafii. Każdy Jubileusz to okazja do świętowania i dumy z przeżytego czasu a w wypadku takiego Jubileuszu także szacunku i honoru dla naszych przodków, którzy przez 670 lat żyli, pracowali i wyznawali chrześcijańską wiarę na binarowskiej ziemi. Staraniem Parafii na Rok Jubileuszowy – czyli 2018 – został wydany okolicznościowy ścienny kalendarz. Jest tam krótka historia naszej Parafii i najważniejsze wydarzenia  przyszłego roku a wszystko ozdobione fotografiami naszego kościoła i jego otoczenia. Kalendarz można nabyć w zakrystii. 

Wstępnie przyjęliśmy, że główną Uroczystość Jubileuszową będziemy przeżywać w czasie majowego Odpustu ku czci Matki Bożej Binarowskiej – Wspomożycielki Wiernych – 27 maja 2018 roku.

 


Artykuł w Gazecie Krakowskiej o konserwacji sceny 'Triumf Mądrości Bożej'

W piątek - 19 stycznia w 'Gazecie Gorlickiej' ukaże się artykuł napisany przez Pana Redaktora Lecha Klimka o ubiegłorocznych pracach konserwatorskich przy polichromii 'Triumf Mądrości Bożej'. 

 

Zapraszamy do lektury artykułu w Internecie i kupienia wersji papierowej.

 

Można przeczytać tutaj


List z Narodowego Sanktuarium Św. Józefa w Kaliszu

Poniżej przedstawiamy list z Narodowego Sanktuarium Św. Józefa w Kaliszu

 

 


Artykuł w Niedzieli Rzeszowskiej o odsłonięciu pomnika ppor. Bronisława Kamińskiego

Zaproszenie na 12 edycję Festiwalu 'Muzyka Zaklęta w Drewnie'

 

Z okazji 15-lecia wpisu kościołów oraz 5-lecia wpisu cerkwi na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO Muzyka Zaklęta w Drewnie zabrzmi we wszystkich drewnianych świątyniach UNESCO!

 

12. edycja Festiwalu na Szlaku Architektury Drewnianej rozpoczęła się już 3 czerwca plenerowo przy kościele pw. św. Leonarda w Lipnicy Murowanej (UNESCO). Muzyczne lato otworzył Marek Piekarczyk - wokalista, autor tekstów i muzyki, który wraz z zespołem TSA i solowo, zagrał przeszło 2500 koncertów w całej Europie. Brał udział w wydaniu przeszło 25 płyt oraz wielu singli. Grał tytułową rolę w rock-operze 'Jesus Christ Super Star'. W roku 2013 rozpoczął współpracę z programem TVP2 – „The Voice of Poland” jako jeden z trenerów i w 2014 roku odebrał „Telekamerę 2013” dla „VOP” jako najlepszego programu muzycznego oraz był nominowany do nagrody „Wiktora” jako „Osobowość telewizyjna 2013”.

W ciągu dalszych trzech miesięcy odwiedzimy najpiękniejsze zakątki Małopolski i wysłuchamy artystów prezentujących różne gatunki, style i klimaty muzyczne. W ramach kolejnego roku współpracy z Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina odbędzie się koncert duetu Bolewski | Tubis w Krakowie na Salwatorze. Nie zabraknie także brzmień folkowych i możliwości posłuchania różnych instrumentów etnicznych. Niektóre koncerty wykonane będą jedynie za pomocą instrumentów, inne zaś wyłącznie ludzkich głosów.

Podczas finałowego koncertu 26 sierpnia w Amfiteatrze Zapopradzie w Muszynie wystąpi LemON - zespół, który udowodnił, że ambitna muzyka na wysokim poziomie może trafić na pierwsze miejsca list przebojów. Grupa zyskała uznanie branży muzycznej, zdobywając dla swoich albumów nominacje do Fryderyków, a jednocześnie udało jej się zyskać wiernych słuchaczy, którzy obsypują ich niezliczonymi wyróżnieniami. Albumy ,,LemON”, ,,Scarlett”, ,,Etiuda zimowa” w błyskawicznym tempie pokryły się złotem i platyną. Wydany wiosną ubiegłego roku niekomercyjny album ,,TU'  otworzył zupełnie nowy etap w historii grupy. To właśnie o tej płycie Marek Niedźwiecki napisał ,,Wcisnęło mnie w fotel i słucham tej muzyki od kilku godzin'.

 

Dajcie się porwać Muzyce Zaklętej w Drewnie i świętujcie z nami rocznice wpisów najpiękniejszych drewnianych zabytków Małopolski na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO!

Wstęp wolny!

www.facebook.com/MuzykaZakletaWDrewnie

www.facebook.com/drewniana.malopolska

 

Festiwal Muzyka Zaklęta w Drewnie realizowany jest w ramach Działania 6.1. Rozwój dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałania 6.1.2. Organizacja wydarzeń kulturalnych Regionalnego Program Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020

 

 

 

 

Maniucha i Ksawery w kościele w Binarowej

 

Data:                     19.08.2018

Godzina:             17:00

Miejsce:              Kościół pw. św. Michała Archanioła w Binarowej

Adres:                  Binarowa 409, 38-340 Biecz

Wstęp:                 Wolny

 

 

MANIUCHA BIKONT I KSAWERY WÓJCIŃSKI

„OJ BOROM, BOROM”

PIEŚNI  POLESIA

 

MANIUCHA I KSAWERY to duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu.

 

Maniucha Bikont i Ksawery Wójciński występowali m. in w Pardon To Tu, otrzymali pierwsze miejsce na Turnieju Muzyków Prawdziwych, organizowanym przez Filharmonię Szczecińską w kategorii Soliści Wokaliści (2015) oraz Nagrodę Specjalną im. Czesława Niemena na Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja(2016). Nagroda ta umożliwiła im nagranie płyty Oj Borom Borom.

 

Chętnie koncertują w różnych przestrzeniach - zarówno kameralnych (bielańskie podwórko, folwark w Badowie), jak i klubach muzycznych czy salach koncertowych, jak Studio Lutosławskiego czy Filharmonia w Szczecinie. Podczas koncertów muzycy przywołują zasłyszane na wsi bajki i historie. Za tło wizualne koncertów odpowiadają członkowie Kolektywu Malarze.

 

 BIOGRAMY

 

MANIUCHA BIKONT

Ur. w 1986r w Warszawie. Muzyczka, antropolożka, doktorantka wydziału Artes Liberales (UW), uczestniczka badań terenowych w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Członkini zespołów muzycznych i teatralnych zajmujących się muzyką tradycyjną, rytuałami, improwizacją i niekonwencjonalnymi technikami wokalnymi.

 

Związana z Fundacją Muzyka Kresów (od 1999 r.), Stowarzyszeniem „Dom Tańca” (od 2006 r.), OPT „Gardzienice” (2005-2010), Chórem Kobiet (2010-2013). Od 2008 roku uczestniczka i współtwórczyni projektów Jagny Knittel realizowanych na ukraińskim i białoruskim Polesiu. Stypendystka Funduszu Wyszehradzkiego na katedrze etnomuzykologii w Akademii Muzycznej w Kijowie u Jewgena Jefremowa (2010/2011).

 

Wokalistka zespołów: Dziczka, Z lasu, Niewte, Gęba. W kapeli Tęgie Chłopy śpiewa i gra na tubie. Współpracuje z Prusinowski Kompania i innymi wykonującymi muzykę tradycyjną in crudo. Współpracuje z muzykami jazzowymi i awangardowymi, jak: Ksawery Wójciński, Assaf Talmudi, Shay Tsabari, Rafael Rogiński, Ilia Saytanov.

 

Prowadzi muzyczne warsztaty i potańcówki w Polsce, na Litwie, Ukrainie i w Rosji. Współpracuje przy muzyce do filmów i spektakli. Kuratorka koncertów na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata. Związana z Kieleckim Taborem Domu Tańca.

 

Brała udział w nagraniach płyt: Pieśni z Ukrainy i Kolędy z Podlasia zespołu Dziczka, Where my complete beloved is zespołu Hera, Adieu Adama Struga, Ławeczka zespołu Warszawa Wschodnia, Dansing kapeli Tęgie Chłopy.

 

KSAWERY WÓJCIŃSKI

 

Kontrabasista i kompozytor, ur. w 1983 r. Wszechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną. 
Współpracował z takimi muzykami jak: Charles Gayle, Uri Caine, Mikołaj Trzaska, Michael Zerang, Hamid Drake, Maniucha Bikont, Satoko Fuji, Nicolle Mitchell, Tim Sparks, Klaus Kugel, Ken Vandermark, Mats Gustafsson, Gaba Kulka, Robert Rasz, Wacław Zimpel, Paweł Postaremczak, Raphael Roginski, Robert Kusiołek, Krzysztof Dys, Szymon i Maurycy Wójcińscy.

 

Współtworzy takie formacje jak: Wójciński/Szmańda Quartet, Charles Gayle Trio. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest znany również ze swych wokalnych eksperymentów.

 

LINKI:

 

 

VIDEO:

 

Maniucha i Ksawery - Oj borom borom

 

https://www.youtube.com/watch?v=g8R4ZmFc2kE

 

 

Maniucha i Ksawery - Oj dala mene moja matinka dala

 

https://www.youtube.com/watch?v=DTjBHqEmW30

 

 

RECENZJE:

 

 OLO WALICKI

 

„Duet głosu i kontrabasu to rzadkie połączenie. To odważny i śmiały ruch, żeby w tak małym składzie przygotować materiał koncertowy. Muzykom udało się to dzięki dojrzałości, zachowaniu minimalizmu oraz niebywałej precyzji wykonawczej. 

 

Mam na myśli nie tylko warstwę warsztatową, ale również odniesienia stylistyczne, kreowaną przez duet estetykę, głęboką znajomość źródeł, świadomość, do czego artyści się odnoszą, co z czym chcą połączyć. Ich gra jest pełna niuansów, uwrażliwia. Byłem oczarowany tak piękną, autentyczną i przekonującą propozycją tego duetu.

 

Kontrabas tworzy tu autonomiczne środowisko, rozwinięcie emocjonalne muzyki duetu. Ksawery jest kontrabasistą jazzowym, ale ma rzetelne wykształcenie akademickie, wie co robi, ma też dostęp do wielu technik wykonawczych i świadomie z nich korzysta. Śpiew i instrument ‘rozmawiają ze sobą’. Kontrabas jest integralną częścią dialogu, który tworzy się na żywo i wybrzmiewa w naszych uszach. Partie Ksawerego są bardzo intuicyjnie i silnie związane z melodią śpiewu Maniuchy. Powstaje niezwykła rzecz.”

 

KAJETAN PROCHYRA

 

„Maniucha Bikont śpiewa i zbiera muzykę tradycyjną. Podróżuje po wsiach od Radomszczyzny przez Podlasie, Polesie aż po Moskwę, by poznawać muzykę i muzyków, i od nich czerpać wiedzę. Choć na usta cisną się słowa takie jak 'badaczka' czy 'etnomuzykolog', znając Maniuchę ładnych parę lat jestem przekonany, że robi to przede wszystkim dla energii i radości jakie dają jej te spotkania i jaką może potem oddać widzom i słuchaczom ze sceny.”

 

MARIA BALISZEWSKA

 

„Maniucha Bikont jest wyjątkową śpiewaczką. Uczyła się u samego źródła sposobu intonowania, manier wykonawczych, ozdabiania. Śpiewa różne pieśni: poleskie ale także mazowieckie i z południa. Stara się zawsze głęboko wejść w zespół znaczeniowy, w kontekst, a to wyjątkowe zjawisko. Cieszę się, że nagroda Czesława do niej trafiła. Niemen zawsze zwracał uwagę na źródła, lubił żeby wykonawcy byli blisko niego. Ten duet idealnie się wpisuje, oni są blisko źródła.”

 

 

 

PIEŚNI POLESIA

 

SPOTKANIE DWÓCH ŚWIATÓW

 

Jest upalny, czerwcowy wieczór we wsi Kurczyca. Gorące, stojące powietrze. Na ławeczce trzy starsze panie, ja przykucnięta obok. Panie śpiewają, siedząc całkiem nieruchomo. Hanna, Halina i Leonida. Jedyne co przerywa bezruch, to kłębiący się nad nami rój komarów. Tego wieczora panie śpiewają pieśni żniwne i weselne.

 

Do Kurczycy jeździłam kilka razy w ciągu ostatnich sześciu lat. Nagrywałam te same pieśni po wielokroć, a też za każdym razem nowe. Śpiewałam je razem z miejscowymi śpiewaczkami. Kiedy pani Hanna uzna, że jakąś pieśń mam wreszcie opanowaną, akceptuje: „O, to będziesz już śpiewać.” Czuję wtedy, że mi te pieśni daruje. Teraz ja pragnę się z Państwem podzielić tymi pieśniami.

 

Ta płyta to opowieść o jednym z wielu miejsc, które odwiedziłam w ciągu ostatnich kilku lat, jeżdżąc po Polesiu w poszukiwaniu śpiewaczek i śpiewaków starszego pokolenia, aby móc posłuchać ich, pożyć chwilę z nimi, pośpiewać, zrozumieć świat, w którym ich pieśni powstały. Wracam zawsze pełna wrażeń i szukam sposobów żeby oddać emocje, które mi tam towarzyszyły.

 

To co robimy z Ksawerym to już nie etnografia, ale kreowanie własnej interpretacji, własnego świata. Najpierw uczymy się pieśni razem, wsłuchując się w warianty, barwy, nastrój. Potem przetwarzamy je przez naszą wrażliwość i wyobraźnię. Dalsza praca dzieje się już pomiędzy nami - szukanie współbrzmień głosu i kontrabasu, znajdowanie wspólnego pulsu. Ksawery gra intuicyjnie, improwizuje, rozwija motywy wokalne.

 

Tak jak mój śpiew jest interpretacją pieśni, które usłyszałam z ust pani Hanny, pani Haliny i pani Loni, interpretacją jest też złożenie tekstów w taką, a nie inną całość. Chciałam żeby powstało wrażenie, że wszystkie te historie są częścią jednej mitologii. Nieprzypadkowo zaczynamy od pieśni wiosennej, zalotnej. Dalej pojawia się niepewność - jaki los spotka młodego chłopca, który wyrusza w poszukiwaniu ukochanej; ciekawość - kto trafi się dziewczynie z pękiem ziół. Potem następują opowieści z dojrzałego już życia - doświadczenie rozłąki, śmierci bliskich, życie z nową rodziną, tęsknota za domem. Na koniec kolędą wracamy znów do zalotów, wesela i pieśni żniwnej o orle, które nawiązują do urodzaju i płodności. Układ pieśni na płycie odwzorowuje cykl pór roku i kolejne etapy ludzkiego życia dlatego płyty można zacząc słuchać w dowolnym jej punkcie.

 

Maniucha Bikont

 

(Informacje ze strony internetowej www.drewniana.malopolska.pl)

 


Relacja z wernisażu wystawy w Muzeum Ziemi Bieckiej

Zapraszamy przeczytania relacji i oglądnięcia fotografii z wernisażu wystawy 'Zabytki binarowskiej świątyni - w 670. rocznicę lokacji', który odbył się w Muzeum Ziemi Bieckiej na rozpoczęcie obchodów Jubileuszowych.

Jednocześnie Parafia Rzymskokatolicka p.w. św. Michała Archanioła w Binarowej składa serdecznie podziękowanie Pani Dyrektor Marcie Bartuś oraz pracownikom Muzeum Ziemi Bieckiej za zorganizowanie wystawy zabytków naszej świątyni w związku z Jubileuszem 670-lecia lokacji naszej miejscowości. Dziękujemy także ks. dr Sławomirowi Zychowi z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Pani mgr Gabrieli Stawowiak za wygłoszone prelekcje oraz dzieciom i młodzieży z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Króla Kazimierza Wielkiego w Binarowej za program artystyczny, przygotowany pod kierunkiem Pani mgr Małgorzaty Stec i mgr Alicji Lignar. Było uroczyście, dostojnie, ciekawie i godnie dla uczczenia 670-lecia lokacji królewskiej Binarowej! Dziękujemy także wszystkim, którzy uczestniczyli w otwarciu wystawy i zapraszamy do oglądania naszych 'rodowych klejnotów' aż do 29 czerwca br. w Muzeum Ziemi Bieckiej w Domu z Basztą. Naprawdę warto!

 

 

Link do artykułu ze strony internetowej Urzędu Miejskiego w Bieczu!


Relacja Gazety Gorlickiej z Niedzieli Jubileuszowej

'Gazeta Gorlicka' zamieściła relację z 'Niedzieli Jubileuszowej' - zachęcamy do przeczytania i oglądnięcia fotografii. Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Michała Archanioła w Binarowej składa serdeczne podziękowanie Redakcji 'Gazety Gorlickiej' za przyjęcie patronatu medialnego naszej Uroczystości Jubiluszowej i miłą współpracę.

 

Link do artykułu w Gazecie Gorlickiej - zapraszamy!


Relacja Bieckiego Centrum Kultury z Niedzieli Jubileuszowej

Zachęcamy do przeczytania artykułu i oglądnięcia fotografii Bieckiego Centrum Kultury z 'Niedzieli Jubileuszowej'.

Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Michała Archanioła w Binarowej składa serdeczne podziękowanie Panu Dyrektorowi Bieckiego Centrum Kultury Pawłowi Jamro oraz pracownikom BCK za pomoc w przygotowaniu, zaangażowanie i obecność w czasie 'Niedzieli Jubileuszowej'. Ludzkie słowa, choćby najpiękniejsze nie wyrażą tego, ile zawdzięczamy naszym Przyjaciołom z BCK - serdeczne 'Bóg zapłać!'

 

Link do artykułu - zapraszamy!


Zapamiętaj mnie (90 dni)